تلفن تماس

021-46131580

  • اخبار و مقالات
  • تماس با ما
جستجو
Close this search box.

افتتاح حساب در ترکیه

تعریف

ترکیه یکی از کشورهایی است که به کمک چندین بانک معروف خود مانند زراعت بانک، ایش بانک و واکیف بانک انواع خدمات ایجاد حساب‌های بین المللی را برای اتباع خارجی ارائه داده است. پیش از هرگونه توضیح اضافه خوب است دقیق‌تر با حساب بانکی بین المللی آشنا شوید.

حساب بین المللی به حسابی گفته می‌شود که هیچ گونه محدودیتی برای واحد پول وجود ندارد و شما خواهید توانست انواع واحدهای پولی را به نقاط مختلف دنیا انتقال دهید و از تمامی خدمات بانکی معمول برای آن‌ها بهره مند شوید. به طور کلی سایر خدمات و کارت‌هایی که توسط بانک‌ها برای باز کردن این حساب به شما ارائه می‌شود چندان تفاوتی با حساب‌های معمولی نخواهد داشت.

شما برای افتتاح حساب در ترکیه باید بدانید که با توجه به ملیت خود با دردسرهای بیشتری روبه رو می‌شوید. شما نیاز به مدارکی برای احراز هویت خود نیاز خواهید داشت. اگر شما اقامت ترکیه را ندارید و یا به عنوان اتباع خارجی آن محسوب نمی‌شوید لازم است که نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

اولین و مهم‌ترین نکته این است که شما بایستی برای افتتاح حساب حتماً در شعبه بانک مدنظر خود حضور داشته باشید.
به یاد داشته باشید که برای افتتاح حساب در ترکیه به شکل بین المللی شما نبایستی هیچ نوع مبلغ اولیه و یا دپوزیت نخواهد بود.
شما برای باز کردن حساب بین المللی به شکل غیر مقیم بودن به یک آدرس معتبر نیاز خواهید داشت. این آدرس می‌تواند آدرس محل زندگی شما و یا کار شما باشد همچنین نیاز دارید تا یکی از قبوض آب یا برق مربوط به آدرس معرفی شده را نیز به بانک ارائه دهید. بدین وسیله بانک می‌تواند هویت شما را احراز نماید.
در میان سایر بانک‌های گفته شده بانک زراعت می‌تواند گزینه ایمن‌تر و آسان تری برای شما باشد. این بانک جزو بانک‌های دولتی ترکیه محسوب می شود و شرایط و قوانین معتدل تری را برای افتتاح حساب خواهد داشت.
حسابی که شما به شکل بین المللی افتتاح می‌کنید، مادام خواهد بود مگر اینکه اتفاقاتی مانند مرگ صاحب حساب، اعمال غیرقانونی یا موارد مشابه رخ بدهد.

برای بازکردن حساب برای خود نیازی نیست شخصاً حضور داشته باشید بلکه بدون حضور در ترکیه در نزد بانک زراعت امکان افتتاح حساب به صورت وکالتی وجود دارد. اما دقت داشته باشید که حتماً مدارک معتبری را ارائه بدهید. در صورت عدم ارائه مدارک معتبر یا غیرقانونی، شما نه تنها به خواسته خود نخواهید رسید بلکه ممکن است با مجازات‌های قانونی و یا جریمه‌های مالی نیز مواجه شوید.

مدارک مورد نیاز

در صورتی که شما به عنوان تبعه خارجی در ترکیه به دنبال باز کرده حساب هستید بهتر است در ابتدا مدارک لازم برای افتتاح حساب بین المللی را بدانید. در وهله اول باید پاسپورت داشته باشید. افتتاح حساب برای افراد زیر ۱۸ سال در ترکیه انجام نمی پذیرد. در وهله دوم حتما باید کد ورگی خودتان را از ورگی دایرسی شهر محل سکونت خودتان دریافت کنید. و همچنین شماره تماس برای شما الزامی هست شما می توانید از یکی از اپراتورهای تلفن همراه ترکیه با در دست داشتن پاسپورت خودتان سیم کارت خریداری کنید و به بانک ارایه نمایید.

افتتاح حساب در بانک زراعت بدون داشتن اقامت ترکیه انجام می پذیرد ولی در سایر بانک های ترکیه لازم است تا شما حداقل کیملیک کارت ترکیه را داشته باشید.

در بانک به شما چند برگه داده می شود که به زبان ترکی می باشد و شما باید آنها را مطالعه کرده و امضاء کنید. اولین فرم، فرم اطلاعات مشتری می باشد که شامل اطلاعات شخصی شما می باشد. دومی توافق نامه خدمات بانکی می باشد و در صورتی که شما در نظر داشته باشید سپره گذاری کنید باید آن را پر کرده و امضاء کنید.

به طور خلاصه:

  • ابتدا لازم است تا اقدام به اخذ کد مالیاتی از اداره مالیات در کنید.
  • در مراجعه به بانک حداقل می بایستی مبلغ ۱۰۰۰۰ لیر و یا معادل دلار و یورو آن را به همراه داشته باشید.
  • پاسپورت شما باید به همراهتان باشد ( نیازی به ترجمه پاسپورت ندارید).

روند کلی

شما برای اینکه بتوانید افتتاح حساب در ترکیه داشته باشید راه‌های مختلفی را به عنوان یک فرد مقیم یا غیر مقیم در پیش دارید. در ادامه این راه‌ها را برای شما توضیح خواهیم داد:

افتتاح حساب برای افراد مقیم ترکیه

شما به عنوان یک فرد مقیم ترکیه که صاحب خانه و املاک در ترکیه هستید و همچنین انواع مدارک شهروندی و اقامت را در دست دارید، می‌توانید به سادگی افتتاح حساب را انجام دهید. شما می‌توانید با مراجعه به بانک‌های مشخص شده برای افتتاح حساب‌های بین المللی و ارائه مدارک کافی شامل کیملیک ترکیه، برگه نفوس، قبض آب یا برق یا گاز به اسم خودتان و همچنین سیم کارت ترکیه؛ فرایند بازکردن حساب را انجام دهید.

در صورتی که درخواست کارت مستر یا ویزا کارت داده اید باید بدانید این کارت در بازه حداقل یک هفته ای درب خانه شما در ترکیه فرستاده می شود.

افتتاح حساب حضوری بدون اقامت

اگر شما مقیم ترکیه نیستید و قصد دارید برای باز کردن حساب بین المللی از خدمات این کشور استفاده کنید بایستی شرایط زیر را به نوبت فراهم آورید:

1# در استانبول به همراه وکیل آرال گام، یک سیم کارت ترکیه ای تهیه میکنید.

2# به اداره مالیات ترکیه (ورگی دایرسی) مراجعه و با ارائه آدرس خانه یا محل کار خود به همراه یک قبض، کد ورگی دریافت کنید.

3# به همراه وکیل آرال گام به یکی از شعب بانک‌های مشخص شده مراجعه و با ارائه کد ورگی و مشخصات، فرایند تشکیل حساب انجام دهید.

جالب است بدانید که در صورتی که مدارک شما کامل باشد و مشکل قانونی وجود نداشته باشید کلیه فرایند افتتاح حساب و حتی صدور کارت مستر فیزیکی برای شما در یک روز انجام خواهد شد.

افتتاح حساب به کمک ثبت شرکت

به کمک ثبت شرکت در ترکیه امکان افتتاح حساب برای شما به سادگی فراهم خواهد شد. حسابی که از این طریق افتتاح می‌کنید به شکل تجاری یا به اصطلاح شرکتی خواهد بود. شما می‌توانید آیتم‌هایی مانند چند امضا بودن و یا تعیین سقف برداشت برای هر شخص را در این نوع افتتاح حساب تعریف کنید.

افتتاح حساب از طریق سپرده گذاری

در این روش شما می‌توانید مبلغ مشخصی را درون یکی از بانک‌های ترکیه به شکل سپرده مدت دار قرار بدهید. با چنین قصدی، سیستم بانکداری ترکیه به سادگی هر چه تمام‌تر امکان باز کردن حساب را به شما ارائه خواهد داد. نکاتی که در خصوص این روش وجود دارد این است که هر ساله با توجه به قوانین جدید حداقل مبلغ برای سپرده گذاری اعلام می شود که آخرین رقم اعلام شده 30 هزار لیر ترکیه است.

شما می‌توانید سپرده گذاری خود را برای حداقل یک ماه انجام دهید و از همه جالب‌تر اینکه در طی این مدت به پول شما سود نیز تعلق خواهد گرفت.

نکته: به یاد داشته باشید که برای انجام کارهای افتتاح حساب در ترکیه شما بایستی به زبان ترکی مسلط باشید. با توجه به اینکه مکالمات با اصطلاحات بانکی و حساس همراه خواهد بود بهتر است اگر در این زبان تسلط کافی ندارید از یک مترجم کمک بگیرید.

مزایا

کشورهای زیادی هستند که امکان باز کردن حساب‌های بین المللی و یا حساب‌های معمول را به افراد خارجی می‌دهند اما کشور ترکیه از میان همه آن‌ها می‌تواند انتخاب مناسب تری برای ایرانیان باشد. از مهم‌ترین این مزایا می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره نمود:

کاهش ریسک: چندین سال است که به واسطه تحریم‌های شدیدی که متوجه سیستم بانکداری ایران در کشورهای دیگر وجود دارد، کشورهای مختلف اقدام به بستن حساب مشتریان ایرانی خود می‌کنند. کشور ترکیه در 10 سال اخیر حتی با وجود تحریم‌های علیه ایران تاکنون هیچ یک از حساب‌های مشتریان ایرانی خود را غیر فعال نکرده است. این ویژگی باعث می‌شود تا شما بتوانید با خیالی آسوده‌تر حساب بانکی خود را تشکیل داده و از خدمات مربوط به آن استفاده نمایید.

صرفه اقتصادی: با توجه به اینکه ترکیه یکی از کشورهای همسایه ایران است می‌توان گفت هزینه‌های سفر به این کشور و اقامت در آن برای انجام کارهای بانکی می‌تواند مقرون به صرفه تر باشد.

خدمات کامل: شما می‌توانید با افتتاح حساب‌های بین المللی در ترکیه از خدمات کامل جهانی بهره مند شوید. علاوه بر این کیفیت خدمات ارائه شده در سطح قابل توجهی قرار دارد.

سوالات متداول

به طور کلی تمامی بازرگانان و صادر کنندگان، فعالان عرصه فریلنسری و یوتوبر ها، خانواده‌هایی که قصد انتقال پول برای فرزندان خود را دارند و افرادی در موقعیت‌های مشابه نیاز به افتتاح حساب‌های بین المللی دارند. در کنار این‌ها با توجه به سود بانکی حساب‌های بین المللی، افتتاح این حساب‌ها خود می‌تواند یک منبع درآمد برای افراد باشد.
بله، موسسه ما می تواند برای شما به صورت وکالتی و غیرحضوری حساب بانکی بین المللی باز کند.
سود بانکی شما توسط سپرده گذاری در ترکیه به دست می‌آورید وابسته به ایتم های بسیاری خواهد بود. اگر شما سپرده خود را به شکل لیر در این بانک‌ها نگهداری کنید سودی حداقل 17% ای برای شما اعمال می‌شود در حالی که این سود برای حساب دلار چیزی حدود 3% است. نکته دیگر این است که نرخ سود برای حساب‌های لیر با توجه به تورم محاسبه می‌شوند و این باعث می‌شود تا شما حتی سود 22% را نیز دریافت نمایید. نکته دیگری که در خصوص سود سپرده‌های بانکی در ترکیه وجود دارد این است که هرچه بازه سپرده گذاری شما بیشتر باشد سود بیشتری را می‌توانید دریافت نمایید.
فهرست مطالب
جهت دریافت مشاوره رایگان شماره موبایل خود را وارد کنید